Ιστορία CARTE POSTALE   ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
.

 

Η ΚΑΜΕΡΑ ΤΟΥ 1906  
Του Νίκου Θεοδοσίου

Με χίλιες σαράντα (1040) κάμερες σε όλα τα στάδια, θα καλυφθούν τηλεοπτικά οι Ολυμπιακοί Αγώνες της Αθήνας. Βομβαρδισμός εικόνων με μηχανήματα στην αιχμή της τεχνολογικής εξέλιξης στην κινηματογραφική αποτύπωση της πραγματικότητας. Γεγονός που δεν εντυπωσιάζει πλέον κανέναν και μάλλον δεν θα γραφτεί στην ιστορία.
Κι αυτή η μελαγχολική σκέψη μας στέλνει πίσω...

1906, η Ελλάδα ζει στους ρυθμούς της πολύ σημαντικής ενδιάμεσης Ολυμπιάδας. Μια και μοναδική κινηματογραφική κάμερα καταγράφει σε φιλμ την τελετή έναρξης και τις προσπάθειες των αθλητών. Και το γεγονός μένει στην ιστορία!

(Οι πρώτοι Ολυμπιακοί Αγώνες του 1896 δεν είχαν την τύχη να αποθανατιστούν κινηματογραφικά. Ο κινηματογράφος τότε βρισκόταν στα σπάργανα).

Οι εικόνες από το Παναθηναϊκό Στάδιο του 1906 αποτελούν, για τους ιστορικούς, την γενέθλια πράξη του κινηματογράφου στην Ελλάδα μια και θεωρούνται ως οι πρώτες κινηματογραφικές λήψεις στη χώρα μας.

Αναρωτηθήκαμε αν το γεγονός αποτυπώθηκε φωτογραφικά. Σε κανένα βιβλίο κινηματογράφου δεν υπήρχε σχετική εικόνα.

ΤΟ ΣΤΑΔΙΟΝ , ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 1906 - ΑΙ ΔΑΝΙΔΕΣ ΑΘΛΗΤΡΙΕΣ - ATHENS 1906
Αρχίσαμε να ψάχνουμε προσεκτικά μια μια τις φωτογραφίες από τους Αγώνες του 1906 που ήρθαν ως τις μέρες μας με τη μορφή καρτ ποστάλ. Τελικά εντοπίσαμε δυο.
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΙΟ ΠΑΝΩ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

- Στη πρώτη κι ενώ σε πρώτο πλάνο βρίσκεται σε εξέλιξη η επίδειξη γυμναστριών από τη Δανία, πίσω τους εντοπίζεται η κάμερα και δίπλα της ο κάμεραμάν. Στα δεξιά του στέκεται και ένας άλλος κύριος, πιθανόν βοηθός, πιθανόν μεταφραστής. Γιατί πρέπει να πούμε ότι ο κινηματογραφιστής ήταν Γάλλος.

- Στην δεύτερη, μια γενική εικόνα του Σταδίου την ημέρα της τελετής έναρξης, βλέπουμε τη κάμερα στέκεται πάνω στο τρίποδο, μόνη. Προφανώς ο κάμεραμαν εκείνη των ώρα έκανε διάλλειμα!

ΣΤΑΔΙΟΝ - ΑΘΗΝΑ - ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ 1906

Πέρα όμως από την εθνικότητα οι ιστορικοί δεν κατάφεραν να μας μεταφέρουν κανένα άλλο συγκεκριμένο στοιχείο γι αυτόν τον πιονιέρο του κινηματογράφου στην Ελλάδα. Όλα μοιάζουν θολά. Άλλοι του δίνουν το όνομα Λεόν και άλλοι Λεόνς, και συνοδεύουν την πληροφορία με άλλες ανακρίβειες.

Καιρός είναι, 98 χρόνια μετά να αποκατασταθεί, για πρώτη φορά , η αλήθεια.

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ ΤΗΣ ΠΟΙΟ ΠΑΝΩ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

Οπερατέρ με το όνομα Λεόν ή Λεόνς δεν υπήρξε. Ο άνθρωπος που κινηματογράφησε του Ολυμπιακούς Αγώνες του 1906 ονομαζόταν Felix Mesguich (1871-1949). Ήταν ένας από τους πρώτους οπερατέρ των Γάλλων εφευρετών του κινηματογράφου και μάλιστα αυτός που στάλθηκε στις ΗΠΑ το 1896 για να διαδώσει τον κινηματογράφο των Λυμιέρ.

Το 1898 εγκατέλειψε τους Λυμιέρ και συνέχισε να γυρίζει τον κόσμο παίρνοντας εικόνες με τις οποίες προμήθευε διάφορες εταιρίες παραγωγής. Ήταν κυρίως κινηματογραφιστής επικαίρων.

Μέσα στη μεγάλη του περιπλάνηση (που περιλάμβανε Ευρώπη, Ρωσία, Παλαιστίνη, Αίγυπτο, Αλγερία, Κεϋλάνη, Ινδία, Καμπότζη, Βιετνάμ, Κίνα, Ιαπωνία κλπ) ήρθε και στην Ελλάδα και κινηματογράφησε το Στάδιο το 1906.
Το όνομά του ας καταγραφεί πλέον στην ιστορία του Ελληνικού κινηματογράφου.
Τώρα, για το γεγονός αν αυτή τη χρονιά έγιναν οι πρώτες κινηματογραφικές λήψεις στην Ελλάδα, θα το αποκαλύψουμε εν καιρώ. Οι ιστορικοί ας περιμένουν…
ΟΙ CARTE POSTALE ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ